Cuando la REVISTA DE INVESTIGACIONES UNAD recibe la postulación de un original por parte de su autor, ya sea a través de correo electrónico o postal, considera que puede publicarse en formatos físicos y/o electrónicos y facilitar su inclusión en bases de datos, hemerotecas y demás sistemas y procesos de indexación. REVISTA DE INVESTIGACIONES UNAD autoriza la reproducción y citación del material de la revista, siempre y cuando se indique de manera explícita el nombre de la revista, los autores, el título del artículo, volumen, número y páginas. Las ideas y conceptos expresados en los artículos son responsabilidad de los autores y en ningún caso reflejan las políticas institucionales de la UNAD
University teaching for the purpose of understanding reality: A sociocritical approach
Teacher training, especially in Latin America, has undergone a deep reconceptualisation as a society’s significant phenomenon. Therefore, it is appropriate to ground teacher training on a sociocritical approach, by establishing some theoretical points of reference that support it, and as a means of democratic empowerment for teachers and students face to emerging challenges from political and economic paradigms and systems shaping society. This research paper studies the importance of discussing and examining teaching formation practices, purposes, context and actors from a sociocritical approach, as a proposal that facilitates and leads to unravel and challenge any and all forms of domination, through an individual building a critical and constructive awareness of society.