Copyright (c) 2025 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores mantienen los derechos sobre los artículos y por tanto son libres de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra bajo las condiciones siguientes:
Reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciante (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o que apoyan el uso que hace de su obra).
RIIEP está bajo una licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)

La Universidad Santo Tomás conserva los derechos patrimoniales de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia anteriormente mencionada.
Impact of AI on the Educational Gap in Colombia
This article examines the impact of artificial intelligence (AI) on the growing educational gap between public and private institutions in Colombia. The hypothesis suggests that unequal access to technologies such as the internet and technological infrastructure limits public institutions' ability to integrate AI tools, exacerbating educational inequalities. A mixed-method approach was used, combining a literature review and a quantitative analysis of ICFES Saber 11 exam results from 2008 to 2023. The theoretical framework is based on previous studies on AI in education and technological disparities. The findings show that private institutions are better positioned to implement AI due to greater internet access and teacher training, while public institutions face significant barriers.